اطلاعيه مطبوعاتي
گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

یک شنبه ١٢ جوزا ١٣٨٧

وکیل مدافع پرويز کامبخش در جلسه دادگاه تجدید نظر اعلام کرد "موکلم تحت شکنجه ی جسمی و روانی قرار داشته است" 

یکشنبه ١٢ جوزا محکمۀ استيناف ( تجدید نظر ) پرويز کامبخش برگزار شد. در این جلسه محمد افضل نورستانی وکیل مدافع این روزنامه نگار جوان اعلام کرد موکل ام  تحت شکنجه‌ی جسمی و روانی قرار داشته و  خواهان اعزام او به طب عدلی گردید. با موافقت رئیس دادگاه تجدید نظر با این تقاضا، پرویز کامبخش جهت معاینه به طب عدلی اعزام شد و تاریخ دادگاه تا مشخص شدن وضعیت وی به تعویق افتاد. پرویز کامبخش به هنگام دستگیری و بازجویی از سوی مقامات امنیتی در مزار شریف مورد لت و کوب (ضرب و شتم) قرار گرفته است. 

گزارشگران بدون مرز  در این باره اعلام می‌کند " با طرح مسائل تازه ای از این پرونده از سوی وکیل مدافع  پرویز کامبخش، این روزنامه‌نگار باید بعد از معاینات طبی آزاد شود. گرفتن اعتراف در زیر شکنجه و برگزاری دادگاهی مغایر با قوانین، اعمال فشارهای سیاسی همه و همه دال بر عدم رعایت قوانین قضایی افغانستان از سوی دادگاهی است که حکم اعدام برای این روزنامه‌نگار صادر کرده است.  مقامات قضایی باید این مهم را مد نظر قرار دهند." گزارشگران بدون مرز نگران سلامت این روزنامه‌نگار جوان است که بیش از  هفت ماه را در شرایط اضطراب و نگرانی در زندان بسر برده است. به گفته بسیاری از شاهدان از جمله يعقوب ابراهيمي برادر وی " پرویز بیش از ١٠ کیلو وزن کم کرده است، به هنگام صحبت کردن تمرکز ندارد و در وضعیت صحی و روانی خوبی به سر نمی‌برد."

یکشنبه ١٢ جوزا محکمۀ استيناف ( تجدید نظر ) پرويز کامبخش با بازخونی مقاله " آیات زن ستیزی در قران " که پرويز کامبخش  متهم  به "دراختیار داشتن و پخش آن"  شده است، از سوی منشی دادگاه آغاز شد. سپس در فرصت کمی که مانده بود محمد افضل نورستانی لایحه دفاعیه را که فرصت نداشت بخواند به دادگاه تحویل داد. وکیل مدافع پرویز کامبخش اعلام کرد " موکل ام  تحت شکنجه ای جسمی وروانی قرار داشته ودراثر این شکنجه استخوان بینی ومفصل دست چپ اش کسر نموده واز این ناحیه رنج میبرد ، میخواهم که او به طب عدلی راجع گردد . با دستور عبدالسلام قاضی زاده رئیس دادگاه تجدید نظر  پرویز کامبخش جهت معاینه  به طب عدلی اعزام شد.  

سيد پرويز کامبخش که از تاريخ ٥ عقرب ١٣٨٦ در بازداشت بسر مي برد، از سوی دادستان (سارنوالی) متهم به " در اختيار داشتن و انتشار مقاله ای کفر آميز " شده است. روزنامه نگار جهان نو و دانشجوي رشته روزنامه نگاری دانشگاه مزار شريف در تاريخ ٢ دلو ١٣٨٦ از سوی شعبه امنيت عامه دادگاه ابتدايي ولايت بلخ، به شکل غير علني در ساعت غیر اداری و بدون حضور وکيل مدافع به اتهام " اهانت به دين اسلام و پخش مقاله ای کفرآميز" به اعدام محکوم شد. این موارد همه عدول از قوانین افغانستان و نشان از غیر قانونی بودن دادگاه مزار شریف است. پرویز کامبخش در تاريخ پنجشنبه ٩ حمل ١٣٨٧  وی به زندان پل چرخي در حومه کابل انتقال يافت. 


June 2nd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها